24. 5. 2009

Když Herec hraje Herce

Znáte Petera Sellerse? Ne toho frantíka s knírkem, vláčnými pohyby a Růžovým panterem na dosah ruky. Myslím Petera Sellerse - jednoho z nejlepších herců minulého století, kterému Stanley Kubrick přiřkl hned tři role v Dr. Strangelove (must see záležitost, jestli vám dosud unikala - doplnit vzdělání), a který na svou druhou manželku v záchvatu zuřivosti údajně mířil nabitou zbraní.

Na plátně se mu málokdo vyrovnal a jeho soukromý život mu nezáviděl už vůbec nikdo. I když vlastnil úctyhodnou kolekci drahých aut a nejspíš na chvíli i srdce Sophie Loren (opět slůvko "údajně" je na místě), mimo kameru to byl nebetyčný šmejd.

Lahůdka pro bulvár a noční můra pro ty, kteří ho znali osobně. Odvrácenou tvář kontroverzního komika (buď vám sedne, nebo ne) a bez debat geniálního herce se před pěti lety pokusil převést do filmu britský režisér s jamajskými kořeny Stephen Hopkins a pro mnohé překvapivě obsadil do hlavní role Geoffreyho Rushe. Zdánlivě odlišný herecký typ se ukázal být fenomenální volbou, byť Rush původně roli odmítl, protože se necítil obdarován dostatečným hereckým nadáním pro tak šílenou roli.


Jako životopisný snímek Život a smrt Petera Sellerse tak úplně nefunguje. I když je kvalitně natočený a výborně napsaný, mapuje Sellersův život trochu chaoticky a soustředí se právě na kontroverzní momenty v jeho soukromí i kariéře. Pokud jste se někdy o maniakální řádění tohoto pána mimo kameru blíže zajímaly, budete přesně vědět, která bije, ale film vám nejspíš přijde trochu vyměklý. Sellers, i když byste ho v některých momentech nejradši sami uškrtili, je ve výsledku silně idealizovaný a podaný s respektem, který si sice jako herec zaslouží, ale jako asociální cholerik se sklony k afektivnímu jednání by měl dostat na prdel podstatně víc.

Na druhou stranu, pokud vás jako osobnost nikdy nezajímal, snímek vám přijde příliš tvrdý, protože Sellersovy hysterické výbuchy a egocentrický přístup k rodině postrádají kontext, který by jasně řekl, že s tímhle pakem je něco silně v nepořádku. Film tak neříká ani hot, ani čehý a alibisticky balancuje na hraně vkusu a ilustraci domácí zrůdičky, která se dokázala s první ženou hádat čtrnáct hodin v kuse (alespoň ona sama to po Sellersově smrti tvrdila v médiích s tím, že během hádky se stihla i prospat).

Pokud ale odložíte stranou snahu tvůrců přikrášlit realitu a adorovat muže, kterého se zároveň snaží zachytit co nejrealističtěji, zbude vám ještě naprosto neuvěřitelný výkon Geoffreyho Rushe, kvůli kterému stojí film jednoznačně za shlédnutí. Něco takového se povede jen málokdy. Rush se do role opřel s takovou vervou, že hravě nabourá vaši dosavadní víru ve vlastní zdravý rozum.


Když se Dustin Hoffman schoval mezi autistické děti, aby se naučil být jedním z nich, všichni jeho heroickému výkonu tleskali jak šílení. Ale Rush zašel podstatně dál. Vytvořil živou, fungující repliku Petera Sellerse a jako bonus dokázal naprosto neuvěřitelným způsobem zopakovat jeho největší role. Hlas, gesta, mimika... Všechno je naprosto dokonalé a momenty, kdy se na place ve vteřině Sellers změní například v Clouseaua a zase zpět, skutečně berou dech. Rush je ve všech převlecích i rolích natolik konzistentní, až mi zůstává rozum stát. Chvilku je z něj Dr. Divnoláska, za moment je to Sellers hrající Dr. Divnolásku a pak už jen pouhý Sellers. Ovšem nikdy, nikdy, nikdy neuvidíte hrát Goeffreyho Rushe. Nazval bych to herectví bez kompromisů, ale asi nikdo nepochopí, co tím myslím. Musíte se prostě přesvědčit sami.

Tenhle film jsem sháněl několik let. Chodil jsem kolem VHS kopie za čtyři stovky, která se válela v Tescu, a litoval, že jsem mé video už dávno nacpal do popelnice před domem. Nakonec se poštěstilo a DVD jsem sehnal za slušnou cenu (zase dávat za TV film, o kterém nic moc nevím, nekřesťanské peníze, za něž byl distribuován, se mi vážně nechtělo).

Viděl jsem ho už třikrát, objevil pár zajímavých souvislostí, které nejsou patrné na první zkouknutí, a nelituji jediné koruny. Tohle je fenomenální portrét fenomenálního herce zahraného jiným fenomenálním hercem. Ale musím vás varovat: Nejde o komedii a vlastně ani o životopis, jak jste zvyklí. Scény, kdy lidé ze Sellersová okolí v podání Geoffreyho Rushe komentují Sellerse samotného "za scénou", se snaží o jakési artovní odbočky a dodnes jsem jim nepřišel na chuť. Ale i přes všechny tvůrčí boty a myšlenky, které autoři nakousli příliš málo, aby jim nezasvěcený divák porozumněl, nabízí film vskutku unikátní zážitek, který vám místy otevře ústa dokořán.

1 komentář:

Unknown řekl(a)...

Idiotská nezvládnutá recenzia, mňa fakt nezaujíma čo si pán recenzent myslí o tom aký bol Sellers v súkromí, o filme samom som sa nedozvedel skoro nič, zato som si urobil obraz o narcistickom egu autora.