18. 5. 2009

Antilopy a kolibříci

Konečně jsem zatočil s Temnou Athénou. Fajn hra, chvíli box, pak pistolky a nakonec ultimátní nakopávač zadků s přícucnými bombami. I Riddick se stále podobá spíš asociálovy z Pitch Black než přihřátému hrdinovi z druhého filmu, kde z něj scénáristi chtěli mít mermomocí mimozemšťana s vyměklým srdcem (fuj! Hanba!). Všechno tudíž klape a Assault on Dark Athena je překotný proud zábavy od začátku do konce. Žádné krkolomné puzzly, žádné bezduché pif paf napříč levely. S sebou navíc táhne férový přívažek - pět let starou kosmeticky vylepšenou Escape from Butcher Bay.

Příběh o tom, kterak Riddick k novým očím přišel (čili Buther Bay - kdyby tu snad někdo propadal z dějáku), není nijak upravený. Jen staré modely oblepené novými texturami, takže občas spatříte
logicky i pár grafických chybek. Ale stále má větší sílu než útok na Athénu. Proč? Chce se mi téma setřít šmahem: "Stará dobrá, nová špatná". Ale ono to tak úplně není, že. Všichni dobře víme, co se stalo s hratelností s příchodem nové generace konzolí. Zatímco alternativní scéna hledá nové cesty a kultivuje žánry i za cenu občasné nudy, velký byznys si na sebe musí vydělat a útočí na kompletní spektrum hráčů sníženou obtížností a překotným tempem hraní zaměřeným na čirou zábavnost.

Systém savů je dnes ve většině případů spíš zbytečný nadstandard a hru profrčíte jak antilopa s levhartem v zádech. Jako recenzent tenhle fenomén nadšeně vítám. Rychle dohráno, rychle napsáno a nemusím mít černé svědomí, že jsem se v půlce zasekl a hodnotím jen část zážitku.


Jako hráč mám jeden problém: čirá zábava mi asi nestačí. Můžete stokrát tvrdit, že hry mají hlavně bavit, ale když mi nový Riddick vyprodukuje v mozku stejné množství endorfinů jako Bejeweled na mobilu mezi stanicemi metra, něco je špatně.


Zahrál jsem si Athénu (stačil jediný den) a vrhnul se po pěti letech znovu na Butcher Bay. I když jsou obě hry v principu stejné a hutnou atmosféru dodávají bez rozdílu, na normální obtížnost přináší každá diametrálně odlišný prožitek. Athénou se prostřílíte/proplížíte/proboxujete na konec a promnete si ruce, jak se vám ta hra líbila. Butcher Bay zdoláte horko-těžko s prsty přilepenými na quickloadu a ohryzanými nehty. Na konci si oddychnete a vykodrcáte se z herního světa zpět do reality.

Asi jde především o mou náročnou náturu, ale Athéna, která nepředstavuje pro hráče výraznou výzvu, eliminuje zákysy, snižuje náročnost soubojů a zábavně sviští do cíle, mě nedokáže pohltit. Zdraví ubývá jen tak, aby se neřeklo a já se kvůli tomu (podivná logika, ale je to tak) nedokážu ztotožnit s Riddickem, nezvládnu proskočit bariérou shaderovaných textur do temných útrob vesmírné lodi... stále sedím před monitorem a mačkám klávesy.


Jsem antilopa s levhartem v zádech a musím zdrhat. Přitom na chlup stejný Butcher Bay, kde ale občas prostě zakysnete a každou chvíli natáhnete brka, nabízí pocit úspěšného zdolání osmitisícovky každou chvíli. Vyřešíte dílčí problém a jste na vrcholu blaha. Jako kolibřík stojíte ve vzduchu a sajete nektar z květu, dokud není úplně vyšťavený. Teprve pak vás jeho lahodná chuť pustí dál s pocitem plného žaludku. Je zvláštní, že nutkání vyrvat si občas vlasy vás s Riddickem dokáže ztotožnit víc než zábavnější sprint, ale opakovaný pocit triumfu, na který prostě přiškrcené finále Athény nemá, je zjevně funkční mechanismus. Lépe se vnoříte do příběhu, který nedostanete zadarmo. Musíte se snažit a rvát, ne jen konzumovat.

Být občas kolibříkem mi docela chybí. Dnešní hry se mi líbí, ale víc než kdykoliv jindy jsou to skutečně jen hry. Málokdy se přistihnu vcuclý do příběhu. Jen klikám a bavím se, protože monitor na to reaguje. Papá vyšší intelektuální funkce, dneska frčí reflexy.

7 komentářů:

Radalf řekl(a)...

Co ti mám říct:) Zajímavý. Stran té výzvy vůči hráči jen čumím, ale třeba jsi prostě daleko lepší hráč než já:) Já měl prostě boží pocit z toho, že mi přišlo, že problém řeším kreativně..

Radalf řekl(a)...

hele ty příběháři, dohrál jsi Zaklínače? Klidně ti půjčím speciální edici, ale dohrej ho. Nikdo by ho neměl dohrát tak moc, jako ty.

Krysa řekl(a)...

Je fakt, že už jsem toho nahrál dost a dost. Athéna se hraje překvpivě dobře, ale jak říkám, já si nechci hrát, chci prožívat. Fallout, Deus Ex, Thief, Metal Gear... To všechno jsou pro mě aletrnativní světy, kam se chodím "romanticky schovávat". Nesedím u monitoru - jsem ve víru dění, v jiném světě s jinou identitou a sadou charakterových rysů. Athéna mi to neumožnila. Ani nový Alone, ani Prince, ani Fallout 3 a další. Zvládnul to BioShock, trochu Uncharted a možná pár dalších kousků. Starší a náročnější hry pro mě vždycky byly to, co knížky. Prostě tě pohltí, i když si občas musíš dát pauzu, vrátit se do reálu a zanadávat na vývojáře.
Jistě, nejde jen o obtížnost a z jistého úhlu pohledu mi současný stav vyhovuje. Ale vnoření je ta tam, což mi přijde líto.

PS: Zaklínače SE mám zmáknutého, ale díky za nabídku. Na mě fungoval víc než Oblivion a Gothic 3. Hlavně kvůli hloubce postav. Ty byli v obou zmíněných povrchní a bez hlubší motivace. Witcher měl jednoznačně přidanou hodnotu. A byl tuhý, což sralo a pomohlo zároveň ;)

Radalf řekl(a)...

Naprosto souhlasím, co se týče prožitku. Mě na Riddickovi okouzlila kreativita výzev pro průměrného hráče (za něhož se považuju), prožitek jako takový tam nebyl. Byly tam hlášky, super videa, dialogy.. ale prožitek, ten ne. Ten byl z mého úhlu pohledu stran her, co jsem hrál za poslední rok snad jen u Zaklínače a Bioshocku.

Fallout 3 mě zatím vůbec neoslovil, ale hrál jsem ho pár hodin.. o prázdninách si chci udělat čas a zmáknout ho, myslím, že to asi bude patřit ke vzdělání a dle referencí známých by to nemělo zabrat hodně času, tak uvidíme. Každopádně mi vadí ten "oblivionovský" systém dialogů a hra jako taková mi za těch pár hodin dost surově připomínala spíš než novou super hru mód pro Oblivion.

Jinak stran Witcher SE - to ti fakt přišlo tuhé? Já jsem to projel jako nic a zvláště v druhé půlce hry jsem si přišel jako superman, co zmákne každý souboj.. obtížnost u her je vůbec strašně relativní:) Napadlo mě o tom napsat časem článek.. že jsou situace v hrách, u nichž máš pocit, že to je přece FAKT TEZKE a ostatní to dávají jako nic a naopak:) Určitě jsi pár takových chvilek zažil.. co? Mně třeba přišel v Riddickovi děsně tuhý ten souboj na nože s Revas.

Krysa řekl(a)...

Nemá náhodou Witcher volitelné stupně obtížnosti? Asi jsem si špatně vybral :)
Obtížnost je o žánrech, mně nejdou strategie (ale rád je hraju) a jdou mi střílečky atd atd. Každej má jinak nastavený reflexy a mozkový pochody. Nic víc bych v tom nehledal.

Radalf řekl(a)...

já mylsím že asi má, ale já jedu vždy normal, jedině když pak zjistím, že je to fakt moc easy nebo naopak.) Já zase hraju rád střílečky a vím, že je spousta lepších hráčů.. s RPG jsem vyrůstal a jde o můj nejoblíbenější žánr, tak jsem se možná vycepoval. Na druhou stranu jsem nikdy nedohrál do konce adventuru bez návodu. Jedině Dunu 1, ale to mi pomáhal otec.

Krysa řekl(a)...

První Duna má do adventury dost daleko ;) (Dohráno 5x) Jedna z her, co jsem vlastnil na placce, než mi vyhořel pokojík. Vynikající záležitost. Tos mi zas připomněl starý časy.