
Od netradičně "nečeského" Normalu režiséra Ševčíka jsem si sliboval hodně zajímavý zážitek. Milan Kňažko vypadal v trailerech naprosto skvostně, z detailních záběrů pod rouškou modrého filtru člověk snadno vytušil citlivé odladění vizuální složky. Veškrnová představovala zajímavý bonbónek a Gajdoš... No, je to takový český Adrian Brody i s tím zakřiveným nosem. Jenže celý film, byť profesionálně podchycený a natočený s láskou trpí jedním masivním a pro mě dost neskousnutelným neduhem.
Otrocky převzatý text původní divadelní hry od britského dramatika Anthonyho Neilsona není evidentně psaný pro film (o překladu do češtiny pomlčím, podrobnosti jsem nezjišťoval) a jakkoliv dobře může působit před oponou, tady

Mrtvolné postavy a trochu divočejší střih se dobrých čtyřicet minut motají v bludném kruhu historických faktů, svědeckých výpovědí a patetických proklamací bez alespoň trochu zajímavého obsahu. Kamera si mezi vší tou banalitou (a jen velmi nerad označuji jakous takous analýzu masového vraždění za banální) až obsedantně všímá všemožných detailů, pro které přestává divák velmi záhy vnímat celek. Neustálé půlky obličejů přes celé plátno, či rozmazané kulisy viděné skrze střep rozbité sklenky sice působí zajímavě, ale také dávají najevo svůj apatický vztah k samotnému ději.
Záměr (alespoň doufám, že šlo o záměr) roztříštit příběh "kontraproduktivní" vizualizací se naplno zjeví až v druhé polovině filmu, kde zlomový moment přiznání Kurtena státnímu zástupci pošle film na efektní psychedelickou pouť do mysli vraha i jeho obhájce. A teprve ta stojí za koukání a vynutí si divákovu plnou pozornost, již při mé návštěvě kina věnovali lidé raději psaní SMSek a hlasitému probírání včerejší hustý kalby.

Film se jako celek snaží bohužel zalíbit všem, takže jaksi nesměle balancuje na hranici alternativy a mainstreamu. Prvoplánově šokantní předek a pozoruhodně umělecky nakousnutý zadek jako by ale patřily k jiným tělům. Skoro mám chuť první půlku reklamovat a za druhou zaplatit dvojnásobek, jen abych si připadal dostatečně zásadový. Ale to by se na mě asi kiňáci koukali dost divně.
PS: Podle distribučních materiálů je Kňažko "český Hannibal". Mno, nevím, čeho se tím distribuťaci snažili docílit, ale myslím, že takovou hláškou poškozují Hopkinse i Kňažka stejnou měrou. Kromě vlasů připláclých psychopaticky k hlavě nemají jejich postavy pranic společného. Naštěstí. Kdyby si Kňažko hrál na Hannibala, v půlce bych znechuceně odešel.
Žádné komentáře:
Okomentovat