20. 12. 2009

Slabý příběh Avatara - náhoda?

Přišla na to žena a já jí musím přitakat, protože má recht. "Slabý" Avataří příběh (a to jsme prosím vynechali 3D projekci, páč já se toho dabingu pořád trochu bojím) má v rámci Cameronova veledíla svůj poměrně jasný účel. Že je neonová pestrobarevná Pandora svět sám pro sebe, asi nikdo nezpochybní. Tolik nových vizuálních a akustických vjemů. Tolik úchvatných detailů, prostě smyslové orgie vycizelované naprosto fantastickou kooperací designérů, efekťáků, muzikantů, kameramanů, zaštítěné gigantickou Cameronovou kedlubnou. Vážně byste při tom všem opojení ještě zvládli příběh, který není povědomý, až to bolí?

"Musí to bejt konina, jinak se nám divák ze všech těch vjemů a originality zblázní". Netvrdím, že tohle byl Cameronův myšlenkový pochod, ale minimálně instinktivně nejspíš tušil, že prokreslenější postavy, nečekané twisty a dějové aluze by Avatara se vším tím okulahodícím tiátrem prostě roztrhaly na cucky. Každému je nejspíš jasné, na co se má jako divák v tomto snímku zaměřit. Co si vychutnat především a co jen poslušně absorbovat. Zatímco ale takoví Transformeři jsou nedomyšlený SFX sajrajt se scénáristickým dementem pod pokličkou, Avatar naprosto přesně ví, co dělá. Precizní souhrou promakaného fantasy světa (sci-fi tomu přeci jen říkat nehodlám) s klišovitým příběhem plným silně povědomých prvků zajišťuje neuvěřitelně imersivní zážitek. A říkám to já, divák náročný, většinou na ploché postavy nadávající krysa.


Cameronovi se po letech podařilo něco nevídaného. Přiměl mě zapomenout, že sleduju film. To se mi vážně nestává. Pohltil mě stejným způsobem jako knížka. Nebo jako to dokázaly kdysi dávno Fallouti. Šílený důraz na detaily, precizní vyprávění jednoduchého příběhu těmi nejefektivnějšími prostředky - nečekaný následek. Už jsem ani nedoufal, že bych u tak přízemního pohádkového děje mohl pustit slzu (Pán prstenů to rozhodně nedokázal) a buch. Ono to šlo. Poměrně snadno.


Myslím si, že jen trošku cizorodější zápletka, jen trošku složitější postavy a Avatar už nezvládá přes všechen ten cizácký, nefamiliérní balast planety Pandora diváka pohltit tak, jak to dokázal se zdánlivě nedomrlým dějem. Byla to vhodně zvolená kombinace, pane Camerone.

6 komentářů:

HVar řekl(a)...

No já mám opačný názor, je to pěkné technologické demo ale kde nic, tu nic - je to předvítatelné a plytké.
A srovnávat to s Pánem prstenů - no jak myslíš, já spíš přirovnávám k těm novým star Wars, tam je mi jasné že všichni Lucasovi kývali že je dobrej i u scénáře, ale že na tenhle příběh sehnal prachy Cameron to je pro mě překvapení,

Když mě vezme film, jdu na něj třeba 3x a pak si vychutnávám detaily. U Avatara nepůjdu, nejspíš jsem měl přehnaná očekávání.

Krysa řekl(a)...

"Plytké" je to poslední slovo, jež bych použil. Cameron není žádný scénáristický fušer. Terminator, Aliens, Abyss, Titanic - to všechno jsou velmi přímočaré, černobílé příběhy šité na míru vizuálnímu a akustickému napětí, které Cameron produkuje především. Avatar se od této formule nijak neodchyluje. Jediné, kde Cameron při psaní uhnul, byly True Lies, kde si vyzkoušel komedii a málem si namlel držku.

Čili přímočaré ano, předvídatelné ano. Plytké? Ani omylem. To, co potřeboval, napsal naprosto precizně (podle mého je Avatar scénáristicky lepší než District 9). Příběh Avatara je jednoduchý a černobílý. Ale imerzivní jako svině. Vtáhne. A že má na jazyku nějaké poselství? O to se pokoušejí všichni. A například D9 mi ho cpal pod nos mnohem okatěji a násilněji, což já vážně nemusím.

A přirovnávat Avatara k novým Star Wars? Panečku to jsou sračkoidní scénáře. Tady ses hodně seknul. Avatar není jen technologické demo. Osobně bych určitě rozlišoval špatné psaní a psaní účelově podřízené jiným naračním postupům. A že Cameron psát umí, dokázal už myslím za těch 25 let dostatečně.

HVar řekl(a)...

Ok, beru.

Aliens je taky fajn a viděl jsem ho mockrát, ale nejradši mám původního Vetřelce.
To je u mně scénář, potvora je vidět minimálně a přitom je napětí celý film.

Je to takové Eco - Pocahontas a až to bude v televizi rád na to znovu kouknu,
že máme rozdílné názory je asi nejvíc jasné z toho že odsuzuješ True Lies a D9 - oba se mi zrovna líbí.

a teď k tomu:
"A že Cameron psát umí, dokázal už myslím za těch 25 let dostatečně."

Těhle vyjádření nejsem příznivec. Lucase obdivuji za prvni Star wars filmy a nemusel by už udělat nic a další věci to už nezmění.

BTW Cameronova práce na Rambo II je úžasná :-))

A klidně si napiš že sem vůl a nerozumím tomu - což je pravda a ani na to nemám školy, ale napsal jsem jak to vidím a cítím, každý to vidí jinak

bludr řekl(a)...

Něco na tom možná je, zajímavej názor. Ale já každopádně mnohem radši příběh než vizuální orgie. Na mě si Cameron nepřišel.

Anonymní řekl(a)...

Karel
Mám v podstatě stejný názor jako Bludr, na filmy chodím do kin kvůli příběhu, ne kvůli efektům. Jak tohle mohlo vydělat 2 miliardy, to fakt nevím. Nebudu dělat rozbory, Avatarovi bych dal tak 39%.

Warkis řekl(a)...

Mě se avatar líbil taky. Hlavně jak říká krysa, ten svět mě vtáhnul natolik, že jsem ani předvídat nestíhal - z čehož vychází to, že to pro mě předvídatelné nebylo :).

Podle mě je také hodně lidí ovlivněno tím negativním boomem, který nastal po tom, co přestal boom pozitivní.

Jakmile to všichni první týden hltali, psali oslavné chorály, přišli lidi, co nechtěli jít s davem, nebo si prostě řekli, že co je moc, to je moc a plavali proti proudu. No a hodně lidí se tímhle odbojářským názorem nechá rádo ovlivnit (netvrdím, že musíte hned patřit mezi ně).

Každopádně je pravda, že jeden z nejlepších filmů to není, ale 39% (jak říká Karel)? To snad ne...