13. 4. 2009

Kterak krysa i s manželkou (což krysa není) z kina odešla

Jsem dítě osmdesátých let. Takový ten spratek, který chtěl vždycky vypadat jako Schwarzenegger, špulit rtíky jako Stallone, vidět jako Predátor a všechno kolem sebe rozstřílet na hadry (jen klid, na střední to přešlo). Jediné, na co jsem se ale zmohl, bylo navštívit pár lekcí karate a pak skákat po pokojíku a rozhazovat nohama jako Jean-Claude van Damme. Páni to jsem si tehdá pořídil jizev a různých bolístek. Francouzskému baleťákovi jsem v období jeho nejlepších filmů fandil, trpěl ho, když začal točit horší věci než Stephen Seagal a nakonec na něj úplně zapomněl. Až dosud.

Jít do kina na nový film s Van Dammem? Jak absurdní. Jen přes padesát mých mrtvol naskládaných ve vesmírné lodi s posádkou, která hodlá kolonizovat Mars. Pak jsem ale viděl trailer. Satirický, náramně vtipný a postavený na sympatickém Van Dammově sebezesměšňování. Vyprávěl o tom, jak vyhaslá hvězda béčkových filmů přepadne ze zoufalství poštu. Skvělá myšlenka, které jsem jednoduše neodolal. I žena se pro trailer nadchla (nebo aspoň svolila, že mě doprovodí a nebude u filmu z nudy funět - ona samozřejmě nefuní, to já ji jen tak škádlím nadsázkou, až tohle bude číst).


A tak jsme šli. Koupili lístky, prošli se po Staromáku, dali si kafčo, prostě velikonoční pondělí jak vyšité. JVCD začal slibně. Přesně v duchu traileru. Šíleně dlouhá scéna, jak Van Damme rasí jednoho padoucha za druhým, už sotva dýchá, až jedna z kulis spadne a celý záběr se může točit znova. To je také poslední vtip, kterému jsem se ve filmu zasmál. Přichází zápletka - celebrita vylupuje poštu. Pak posun v čase o kus zpět a twist - celebrita nic nevylupuje, je to rukojmí, které nutí zlí hoši předstírat. A dál už nevím, protože žena už drahnou dobu fu... se nudila a já ostatně taky. Zvedli jsme se a šli raději na jídlo.

Vizuálně zahnědlý snímek se celou dobu skrz sarkastické narážky na zkrachovalost béčkového showbyznysu snaží o jakousi existenciální polohu, která rozdupává veškerý humor na kaši. To, co v traileru působilo smíchopudně, se v kontextu filmu (první poloviny, o druhé nic nevím) bojácně krčí pod dokumentárními návaly kameramana a přímočarou snahou scénáristy udělat ze všech postav zkrachovance a karikatury. To se ale příliš nesnese ani s francouzskou obsesí v zápletkách s rukojmími, ani s Van Dammovým unaveným charakterem, který je nicméně zahrán s nečekanou bravúrou.


Snímek je na imdb.com hodnocen poměrně kladně. Zda za to může Jean-Claudova silně netradiční herecká poloha, nebo jsem prostě porouchaný já, to netuším. Každopádně na jakousi uměleckou avantgardu je to snímek až příliš tupý a povrchní, na mainstreamový hit zas moc francouzsky podivný. Neberte prosím mé úvahy úplně vážně, třeba se v druhé půli všechno vysvětlí a Van Damme na stará kolena dostane zlatou palmu, medvěda, ptakopyska nebo jinou sošku z drahého kovu, kterou bude moct použít k mlácení zlounů v dalších filmech. Já prostě neměl nervy to zjišťovat. Půlka stačila, sbohem a šáteček, raději si budu Jean-Clauda pamatovat jako herce, který přetáhl Johna Woo do americké produkce a zničil tak jednu slibnou hongkongskou kariéru.

6 komentářů:

bludr řekl(a)...

Tohle není film do kina, řekl bych. Je fakt, že si hraje na něco, co není. A že to má divnej scénář, režii a ten barevnej filtr je taky zvláštní. Ale je to docela zajímavej koncept a od Van Damma úctyhodná sebereflexe. Ale proboha, když někdo jde na Van Damma do kina, tak co čeká?

PS: V druhé půlce víceméně žádná změna. Snad jen ten jeho monolog stojí za vidění, ale to si najdi na Youtube.

Krysa řekl(a)...

Tak tenhle koncept si myslím podstatně zajímavěji vyždímal Charlie Kaufman v Being John Malkovic. Neznat výše zmíněný film, možná by mě JVCD překvapilo příjemě. Takže tys to koukám useděl. Blahopřeju. Jak se cítíš?

bludr řekl(a)...

Nezamlouvej to. To ty si šel do kina na Van Damma!

Krysa řekl(a)...

Tohle mi nepřišiješ. Šel jsem kvůli tobě na imdb a spočítal, že jsem neviděl 11 jeho posledních filmů. To je snad dostatečná obhajoba. Trailer mě ale dostal. Byl vážně dobrej. Měli by za ně dávat nějaký ceny. Dokonce i trailer na Angels & Demons má něco do sebe, než se tam objeví Hanks a všechno pošle do da Vinciho tupých rovin s kódovanými škatulkami a pravnučkou Ježíška. Brr, najednou se mi udělalo nějak blivno.

bludr řekl(a)...

Počkej, posledních 11 filmů Van Damma snad neviděl NIKDO, ne? Já viděl naposledy Inferno. Což sedí, pokud dobře počítám.

A jinak... of kórs, že maj i trailery svoje ceny! http://www.goldentrailer.com/

Krysa řekl(a)...

Já naposled Replikanta, Inferno jsem myslím minul. Takže na tom budem asi hodně podobně.

A o GTA jsem teda vážně netušil. No, ten výběr je trochu pofidérní. A hlavně čistě americkej. Ale dík za info.